Enten van konijnen

Konijnen zijn zeer gevoelig voor twee belangrijke infectieziekten; Myxomatose en VHD (Viraal Haemorrhagisch Syndroom). Er is een nieuw konijnenvaccin op de markt gekomen die uw konijnen een veel betere bescherming biedt dan het vaccin dat tot nu toe gebruikt werd. Dit vaccin werkt een jaar, waardoor uw konijn nog maar 1x per jaar geënt hoeft te worden. daarnaast hoeven we ook niet meer 10 konijnen tegelijk te enten, maar kunt u op altijd een afspraak maken op een moment dat u dat schikt.

Myxomatose

Myxomatose is een aandoening die door stekende insecten zoals muggen, vlooien en bepaalde vliegen wordt overgebracht. Ook is besmetting door direct contact of materialen zoals voer- en drinkbakken mogelijk. Na een paar dagen tot een week na de besmetting komen de eerste symptomen. De oren en de oogleden beginnen te zwellen en er ontstaan bobbels in de huid op de kop en rond de anus. Na korte tijd krijgen de konijnen pussige oog- en neusuitvloeiing. Als de konijnen eenmaal geïnfecteerd zijn is alleen een symptomatische behandeling mogelijk. Het virus zelf is niet met medicijnen te bestrijden. De meeste konijnen zullen dan ook overlijden. Omdat een genezing van myxomatose een uitzondering is, is het verstandig preventieve maatregelen te nemen. In de eerste plaats kan men proberen het konijnenhok insectenvrij te houden. Toch valt het resultaat hiervan tegen. In de tweede plaats kunnen konijnen gevaccineerd worden tegen myxomatose. De eerste vaccinatie moet dan in het voorjaar (april, begin mei) plaatsvinden, omdat dan de insecten in opkomst zijn. Voor dieren die altijd buiten gehouden worden en in warme, vochtige zomers met veel insecten is het verstandig in augustus een herhalingsvaccinatie te geven.

VHD

VHD is een virusinfectie die vaak snel en heftig verloopt. Het virus verspreidt zich door middel van ontlasting, direct contact met besmette dieren en materialen. De konijnen krijgen binnen enkele dagen koorts, worden lusteloos en sterven meestal binnen enkele dagen tot twee weken. Soms gaat de ziekte zo snel dat dieren dood worden aangetroffen zonder dat er ziekteverschijnselen zijn waargenomen. Om konijnen goed te beschermen moet om de 6 maanden ge├źnt worden.

Warme Dagen

Let u op de warme dagen ook extra op uw konijnen. Vooral als de ontlasting aan de achterkant blijft plakken, zetten bepaalde vliegen eitjes af op de huid van het konijn. Hier komen maden uit, die de huid zodanig aan kunnen tasten, dat levensgevaarlijke situaties optreden. Controleer dan ook dagelijks uw konijnen rondom de staart. Mocht er ontlasting aan zitten, maak dit dan zo snel mogelijk schoon en droog en houd het konijn voorlopig binnen. Als u maden ziet, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw dierenarts.